.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, september 22, 2007

Daimon Xanthopoulos in 'Schepper & Co'

'Schepper & Co' van de NCRV besteedt volgende week aandacht aan de Groningse fototentoonstelling Act of Faith over geloof en conflict, extase en exces. De Nederlandse fotograaf Daimon Xanthopoulos portretteerde slachtoffers van het Oegandese Verzetsleger van de Heer. Deze rebellengroep staat onder leiding van Joseph Kony die zegt dat God hem opdracht geeft om te moorden, plunderen en te verkrachten.

'Schepper & Co', maandag 24 september 2007 om 17.09 uur op Nederland 2.


Veel aandacht voor fotografie in NRC Handelsblad

Gisteren in NRC Handelsblad een interview met Magnum-veteraan Abbas, vandaag in dezelfde krant aandacht voor het jongste Magnum-lid Mikhael Subotzky:

Mikhael Subotzky (26) zit in een rommelig T-shirt in het café van het Foam fotomuseum in Amsterdam. Met de pet flink over de oren getrokken schuift hij ongedurig heen en weer op zijn stoel, roert wat in zijn cappuccino en gluurt telkens op zijn mobiele telefoon. Zijn lichaamstaal is duidelijk: niet wéér een interview.

Maar toch. Lees ‘Een cel was te vol voor mijn statief’.

vrijdag, september 21, 2007

Fotoboek brengt meisje van De Nachtwacht tot leven

Fotografe Claire Felicie was geïntrigeerd door het meisje op Rembrandts meesterwerk De Nachtwacht. Hoewel het kind wordt omringd door veel grotere schutters, valt ze erg op. Rembrandt schilderde haar namelijk in veel lichtere kleuren dan de andere personages.

Daarom maakte Felicie Het Meisje Van De Nachtwacht, een fotoboek voor kinderen, dat vanmiddag werd gepresenteerd in Museum Het Rembrandthuis in Amsterdam.

In het beeldverhaal komt het kind tot leven en stapt ze uit het schilderij, om op zoek te gaan naar haar schepper. Die speurtocht leidt haar onder meer naar Rembrandts geboortestad Leiden. Ook belandt het meisje in het Rembrandthuis, waar de schilder De Nachtwacht maakte, en het Rijksmuseum in Amsterdam, waar het werk hangt.

Bron: ANP.


Straatfotograaf hangt te lang rond op Dam

Vrijdag 26 oktober om 11.30 uur moet de Amsterdamse straatfotograaf Theo Niekus voor de rechtbank aan de Parnassusweg in Amsterdam verschijnen. De straatfotograaf werd onlangs op de hoek van de Dam en het Damrak verbaliseerd wegens het ‘zonder redelijk doel ophouden’.

Niekus zou langer dan 15 minuten op die plek in het ‘noodgebied’ hebben gestaan, hetgeen volgens een nieuwe wet niet toegestaan is. De vraag van de hooglijk verbaasde fotograaf of dit een duidelijk geval van ‘een bon verzinnen’ betrof, werd door de dienders ontkennend beantwoord.

Theo Niekus kan echter met zijn digitale camera met tijdmelding aantonen dat hij beslist niet een kwartier op dezelfde plaats heeft gestaan…

Samen met een eveneens door de politie lastiggevallen straatmuzikant heeft Niekus de website www.politie-intimidatie.nl gelanceerd, waar iedereen met dergelijke problemen zijn/haar verhaal kan doen.

Bron: Fotografenavond.nl


Tyler Hicks laakt Nederlandse censuur Uruzgan

De vermaarde Amerikaanse fotojournalist Tyler Hicks, die als staffotograaf van de New York Times dit voorjaar embedded was bij de Nederlandse troepen in Afghanistan, heeft zich op het festival voor fotojournalistiek te Perpignan beklaagd over de strikte censuur. Tot frustratie van hem én van de Nederlandse soldaten mogen er van de in zijn ogen krampachtige legerleiding nauwelijks foto's van gevechtshandelingen in Uruzgan worden gepubliceerd. Hicks, die ook bij het Amerikaanse leger als embedded fotograaf ingekwartierd is geweest, stelt dat het Amerikaanse leger in zijn mediabeleid veel soepeler is. Hij vertelde dat de Nederlandse soldaten gefrustreerd zijn dat beelden van de gevechtsacties (waarop zij trots zijn) niet in de media mogen verschijnen.

Zie bij de New York Times hier enkele van Hicks' foto's die wél de pers haalden, en die ook in Perpignan tentoongesteld werden.

En Minister van Defensie van Middelkoop maar klagen dat Nederlanders te weinig patriottisch en niet trots genoeg zijn op de troepen in Uruzgan. Misschien zou het helpen als er wat meer journalistieke foto's van de dagelijkse gang van zaken naar buiten kwamen? Of mag dat niet omdat ten koste van alles het beeld van een "opbouwmissie" in plaats van een "vechtmissie" moet worden volgehouden?


Politie biedt fotograaf excuses aan

Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) heeft excuses en een schadevergoeding aangeboden aan Brenno de Winter, de fotograaf van wie de Spoorwegpolitie op het station van Utrecht een foto wiste. De excuses komen in reactie op een brief van de NVJ, die daarmee ernstig protesteerde tegen de handelwijze van de politie.

Bron: Villamedia.


donderdag, september 20, 2007

Nieuwe website Newsha Tavakolian

De Iraanse fotojournaliste Newsha Tavakolian (Polaris Images), wier foto's ook regelmatig in NRC Handelsblad te bewonderen zijn, heeft haar eigen website http://www.newshatavakolian.com geopend.

Zeer fraaie en bovendien intrigerende foto's van landen als Iran en Irak, die een ander beeld laten zien dan gewoonlijk op journaals en nieuwszenders als CNN te zien is.

Bovendien is het mogelijk foto's van de website zelf te printen.

Kadir in Peking

Kadir van Lohuizen fotografeerde voor TIME Magazine de transformatie van Peking tot moderne metropool in de aanloop naar de Olympische Zomerspelen van 2008.

Bekijk Beijing's Changing Skyline bij TIME.


Film Still Popular Among the Pros

Photojournalist Chris Usher usually relies on digital technology. When he wants something special, though, he reaches for a film camera.

"I shoot just as much digital as the next guy out of necessity," Usher said. "I use film probably a third of the time, on personal projects 100 percent of the time. There's a richness and a depth of field that becomes more prevalent when you're shooting film as opposed to digital. It has a tangible feel to it."

Even as the digital revolution is transforming photography, more than two-thirds of professional photographers in a survey released Wednesday said they still prefer using film for certain tasks, praising its ability to add an almost organic quality to pictures.

"Film by its very physical nature is layers of grains of different colors," Usher said. "It's hard to describe, but it does actually have a micro three-dimensionality that you can see in that weird way."

By contrast, he said, "digital pictures look very flat, and even the prints. ... Digital looks literally cut-and-pasted. Probably the biggest disadvantage of digital — I think if you ask most photographers, at least the ones that are honest will admit this — is you end up spending more time behind the computer than you do behind the camera. If you're shooting raw, you still have to go in there and adjust the images, tweak 'em, tone 'em and get everything just so. With film, there it is."

Lees meer bij Associated Press en in het persbericht over het onderzoek onder meer dan 9000 professionele fotografen:

According to the U.S. survey results, more than two-thirds (68 percent) of professional photographers prefer the results of film to those of digital for certain applications including:

-film’s superiority in capturing more information on medium and large format films (48 percent);
-creating a traditional photographic look (48 percent);
-capturing shadow and highlighting details (45 percent);
-the wide exposure latitude of film (42 percent); and
-archival storage (38 percent).

“I find film invaluable because the details and look of the photographs are crucial in re-telling the events playing out in front of me,” said Pep Bonet, international award winning photojournalist and a founding member of NOOR, a new photo agency committed to documenting social issues worldwide. “I do very little research or preparation prior to traveling to location. Instead, I arrive, I observe and ultimately, I trust that my camera and my film will capture the story at hand. The stories may be stunning, disturbing or inspiring. But above all, they are real. There’s nothing like film to capture those realities, particularly Tri-X black-and-white film.”

Many of the survey respondents share Bonet’s passion for black-and-white photography and film. Although professional photographers acknowledge that digital cameras offer certain benefits, they said that film better captures certain images, particularly black-and-white photos. The majority (90 percent) of photographers produce black-and-white images, with 47 percent saying black-and-white photography allows them to create a certain look and feel and differentiate themselves. More than half of them (57 percent) prefer using film to achieve this desired effect.



The James Nachtwey & David Alan Harvey Bangkok Photography Workshop

Bangkok. The city is a tapestry of life, both modern and ancient. On one street you can see millionaires in Mercedes on their way to work, street kids and lepers begging for coins, monks on their way to temple, prostitutes trying to hustle a few customers, and vast shopping malls filled with the latest designer goods, an elephant with its handler cruising through traffic. Thai society is chaotic and complex and Bangkok is the epicenter of that chaos.

The James Nachtwey & David Alan Harvey Bangkok Workshop is designed to take advantage of all that Bangkok offers. Students will have the opportunity to shoot an assignment for one week with either instructor, depending on your personal preference and photographic style. The aim is to help students get passed the concept of one good picture and venture into the realm of visual storytelling and producing a picture story.

Students will be expected to produce a photographic essay as if working on an assignment with a major magazine to complete with a looming deadline. When not on the streets of Bangkok shooting their story, students will be editing and working closely with either James Nachtwey or David Alan Harvey to make sure the essay is complete and that the student’s style is refined.

The James Nachtwey & David Alan Harvey Workshop is not designed for novice photographers. We are looking for the emerging, committed photographer, semi professionals and professionals who are seeking to work on their style and take their photography to the next level. All participants must completely understand and be comfortable with their digital camera and lenses, as well as their laptop computer including any major photo-editing software like Aperture or Photo Mechanic. The workshop will not provide cameras or laptop computers.

The James Nachtwey & David Alan Harvey Bangkok Workshop will cost $2,750 including hotel with breakfast and two dinners. Participants who live in Bangkok, or have other accommodations will pay $2,150.

24 November 2007 - 30 November 2007.

Meer informatie op de website.

woensdag, september 19, 2007

Twee fotografen met één foto?

Vanmorgen op de voorpagina van de Volkskrant en op de website van Trouw: Wouter Bos met zijn koffertje op weg naar de Tweede Kamer. De eerste foto is (volgens het bijschrift) van Dirk Hol, de tweede van Frank van Rossum/WFA. Toch lijken ze verdàcht veel op elkaar...



Update: volgens de IPTC-gegevens in het Trouw-bestand is Frank van Rossum de enige echte maker van de foto.

dinsdag, september 18, 2007

The cult of Leica

Een lang artikel over Leica in The New Yorker, volgende week pas op papier maar nu al online.


Wanneer is de prijs te hoog?

Een persoonlijk relaas van Reuters-fotograaf Damir Sagolj over zijn ervaringen als embedded fotojournalist bij het Amerikaanse leger in Irak.


VaRaKaDiR


Fotografie met Lee en Carrie

Columniste Carrie en zanger Lee Towers gaan kijken in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, in Las Palmas op de kop van Zuid.

Carrie en Lee zien ook de tentoonstelling over jazzmuzikanten. Tussen 1955 en 1961 bezocht Ed van der Elsken de befaamde nachtelijke jazzconcerten in het Amsterdamse Concertgebouw. Alle grote jazzsterren van dat moment traden er op, zoals Chet Baker, Thelonious Monk, Ella Fitzgerald en Art Blakey. Van der Elsken was er bij en hij fotografeerde ze on stage en back stage. In het Nederlands Fotomuseum is ter gelegenheid van het North Sea Jazz Festival in de zomer een selectie van zijn beste jazzfoto's te zien. Ter gelegenheid van de tentoonstelling wordt in het Fotomuseum de herdruk van het boek Jazz gepresenteerd uitgegeven door de fameuze Duitse uitgever Steidl. Ed van der Elsken was geen echte jazzfotograaf, maar wel een echte jazzfan.

Het Nederlands Fotomuseum herbergt een schatkamer voor Nederlandse fotografie. In de geklimatiseerde depots van het museum worden 129 archieven bewaard. Deze bevatten drie miljoen negatieven en daarnaast een groot aantal dia's, afdrukken en documenten over het leven en werk van Nederlandse fotografen als Ed van der Elsken, Cas Oorthuys en Piet Zwart. Het museum verzamelt ook amateurfotografie en beheert bijvoorbeeld de archieven van Katharina Eleonore Behrend en Hein Wertheimer.

De collectie van het Nederlands Fotomuseum vindt haar oorsprong in de collectie van het voormalig Nederlands Fotoarchief (nfa). De collectie bevat vooral 20ste-eeuwse fotografie. De makers hebben meestal de Nederlandse nationaliteit, maar het museum bewaart ook werk van buitenlandse fotografen die langere tijd in Nederland verbleven.

Zaterdag 22 september, 17.30 uur, Ned. 2.


Novum neemt Nederlandse redactie AP over

De Nederlandse redactie van het Amerikaanse persbureau Associated Press (AP) is overgenomen door Novum Nieuws. Het persbureau uit Amsterdam neemt niet alleen het personeel van de Nederlandse tak van AP over, maar wordt ook agentschap voor het Engelstalige nieuws van AP en de foto's die door media in Nederland en België worden afgenomen.

zondag, september 16, 2007

Natuurfotografen "bevriezen het moment", letterlijk...

Sommige natuurfotografen houden er niet zo van dat beestjes (zoals boomkikkers) wegspringen. En wat doen ze dan? Levend bevriezen met stikstof. Waar? Ergens in de Biesbosch. Lees meer en bekijk deze "natuurliefhebbers" op Geenstijl.


This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.